Do Make Say Think Other Truths Constellation 2009.

utorak, 10. studenog 2009

"Other Truths" je rezime DMST vizije post-rocka, ali za njih i povratak klasičnim pravilima žanra. Naravno, uglavnom se radi se o popularnim sinusoidnim valovima, ali oni zbog štreberskog jazzy pristupa i majstorskog baratanja dinamikom malo kada postaju žrtve naivne, dramatične i filmske monumentalnosti

Iako se termin post-rock koristi tek petnaestak godina, taj mladi pod-žanr je zbog predvidljivih sinusoidnih struktura i ubrzanog širenja manje inspiriranih klonova postao a priori dosadan te se posljednjih nekoliko godina ubrzo počeo spremati u ladicu s prožvakanim i zauvijek savladanim trikovima. Rekreativno se danas njime zamaraju čak i oni koji su ga ushićeno pratili sredinom i krajem devedesetih. Biti sumnjičav prema bilo kakvoj derivaciji post-rocka danas se uzima zdravo za gotovo. Zato nije ni čudo što se od velikana više ne očekuje ništa revolucionarno i što se novi albumi od Mogwai, Tortoise, Do Make Say Think ili čak Explosions in the Sky, možda posljednja velika post-rock atrakcija, danas uglavnom ne dočekuju s istim ushitom kako prije pet ili više godina.

Nepošteno? Pa zapravo je. Jer usprkos gomili dosadnih kopiranata ovaj je instrumentalni pravac u svojoj klasičnoj izvornoj formi, kao i u kombinaciji s drugim žanrovima, u posljednjih nekoliko godina donio pregršt zanimljivih i obožavanih glazbenih pojava (Sigur Rós, Jesu, Russian Circles, Isis, Envy…) te tako dokazao da još ima mnogo toga za ponuditi. Pa čak i kada se stvara i konzumira u klasičnom obliku, poštujući pravila koja su postavili prije spomenuti velikani i nesvjesni pioniri poput Slitn, Talk Talk i Bark Psychosis, ovaj žanr postaje iznova zanimljiv i beskonačan kao i svaki drugi. Podcjenjivati post-rock ne znači samo ignoriranje uobičajenog crescenda i izdaleka očekivanog klimaksa, već zanemarivanje činjenice da neki veterani s istom recepturom danas postižu zanimljivije rezultate i da svako dodatno kombiniranje, osim gomile klonova, donosi poneko novo uzbuđene.

Do Make Say Think redovno snimaju albume koji ne vrište s vrha svačije godišnje top liste, ali zato uvijek zvuče konkretno i promišljeno. Iako su kroz prošle albume uspjeli progurati zborove i elektroniku, oni su prvenstveno klasičari koji duguju svima, ali ne kopiraju od nikoga toliko direktno da bi zbog toga postali samo ime s liste sličnih. Idu prema istom cilju kao i većina post-rock bendova, ali svoju predvidljivost često odgađaju ili maskiraju jednostavnim idejama.

Novi "Other Truths" je rezime DMST vizije post-rocka, ali za njih i povratak klasičnim pravilima žanra. Naravno, uglavnom se radi se o popularnim sinusoidnim valovima, ali oni zbog štreberskog jazzy pristupa i majstorskog baratanja dinamikom malo kada postaju žrtve naivne, dramatične i filmske monumentalnosti. Sve ostalo je klišej koji se u ovom slučaju isplati ponavljati. Heh… može li gore – samo četiri pjesme za ukupno preko 40 minuta? Još nazivi pjesma aludiraju na koncept – "Do", "Make", "Say" i "Think".

"Do" je vitaminska bomba, organski žilava matematika i proračunata igra koja se nakon desetak minuta polagano gasi u  prozračnom celestijalnom spasenju. Adrenalinski tretman bez trunka melankolije. Pjesma koju morate poslušati bez obzira što mislili o ovom bendu i žanru općenito. "Make" je hrpa ideja koje se stapaju u jednu kompoziciju. Ne dobiva se dojam razbacivanja, već majstorskog razrađivanja malih dijelova do velike ideje, uz prepoznatljivu trubačku slojevitost i zborno pjevanje gostujućih Akron/FamilyLullabye Arkestra. "Say" počinje s nelagodnim astrofobičnim znakom uzbune s napuštenog svemirskog broda kojeg ubrzo razvedrava gitaristička dizalica. Kasnije se kroz pjesmu ujedinjuju klasičnost ranih Tortoise te dramatičnost i fatalizam Red Sparowesa. I onda ponovo polagano gašenje. Četvrta "Think" je svirački besprijekorna i jednostavna. Kao nepriznata sestra finalnoj "Along the Banks of Rivers" s kultnog "Millions Now Living Will Never Die" veterana Tortoise. Konačni klimaks za uobičajenu upotrebu – melankolično buljenje u kraj dana.

Na kraju krajeva i Explosions in the Sky mogu svoje trikove ponavljati u beskonačnost. Kada i zašto će vam dosaditi je samo vaša stvar, jer oni ne snimaju loše i dosadne, već slične albume. DMST s "Other Truths" rade isto bez da se oko toga previše zamaraju. Štoviše, klasičnim pristupom slave žanr i ponovno izmišljaju sami sebe. Moguće je. Poslušajte barem "Do".