Mette Rasmussen / Chris Corsano Duo All the Ghosts At Once Relative Pitch Records 2015.
Neobuzdani, bliješteći duo na svodu free jazza.
“All the Ghosts At Once”, album nastao suradnjom danske saksofonistice Mette Rasmussen i američkog bubnjara Chrisa Corsana, još jednom potvrđuje arhetipsku formu dua sastavljenoga od bubnjara i saksofonista kao jednu od uzbudljivijih pojava u svijetu free jazza i improvizacije.
Sirovu energiju i žestinu koje proizlaze iz ogoljenosti i osamljenosti dva za jazz tako bitna instrumenta Rasmussen i Corsano kanaliziraju i pojačavaju prolazeći stranputicama i suzdržanijim dijelovima samo da bi pritom nagovijestili kulminacije u treštećim, oslobađajućim vrhuncima. Strpljivim prijelazima iz lagane uljuljkanosti i sigurnosti smirenih, šaptom instrumenata nošenih dijaloga u energične, glasne izboje otvara se prostor unutar kojega se njihova suradnja razvija u konfrontaciju, a zatim i u otvoreni sukob. Jer pristupi se glazbenika javljaju gotovo kao antipodi u priči, sa živčanim i naglim Corsanom te umjerenijom Rasmussen, no to nimalo ne umanjuje sinergiju i fluidnost u svirci, dapače. Kao da je riječ o izazovu, Rasmussen na bačenu rukavicu u ključnim segmentima reagira tako što od sljedbenika postaje vođa i kreće, možda i iz inata, u rastakanje dotad minuciozno građenoga glazbenog toka. S druge strane, tijekom tiših, mekanijih dijelova Rasmussen svojim subverzivnim, minimalističnim pristupom koji koristi boje iz uskog spektra te tvrdoglavim ponavljanjima tjera Corsana da i sam istraži prostori suptilnosti i nijansiranost u svirci. U ovakvom su izričaju submisija i dominacija isprepletene pojave. Rezultat takve igre? Živa, vrckava glazba koja unatoč apstraktnosti u sebi nosi i značajnu liričnost i strast. Dovoljno je poslušati izvrsnu “How Many of These Things Do We Need Anyway?” da bi postalo jasno kako se te metafore materijaliziraju i konkretiziraju u zvuku.
Snimljen uživo u Brooklynu 2013., “All the Ghosts At Once” nije mogao nego nastati iz sudara dvoje iskusnih i kreativnih glazbenika te dugogodišnjih suradnika. Prepun mirnijih i improvizacijski zanimljivih prijelaza, svoje najbolje trenutke ipak nudi u iskričavim zenitima kada se sama izvedba do kraja otvara i realizira. Posebna preporuka svima kojima se oči zacakle na spomen ploče “Interstellar Space” Johna Coltranea i Rashieda Alija.