Kultur Shock Integration Kultur Shock 2009.
Na plakatu im stoji da sviraju punk/rock/balkan/ethno/gypsy/heavy/groove, u press materijalu se hvale kako bend ima šest članova, a nema niti dvojice koji pričaju isti jezik, posljednjih nekoliko godina postali su velika atrakcija u balkanskim zemljama, a ovih dana objavili su svoj novi studijski album koji nosi naziv "Integration". Sve je to Kultur Shock, bend okupljen oko Gina Jevdjevića, poznatog i kao Gino Banana. Naš je Gino, igrom zle sudbine koja je raselila stanovništvo bivše Jugoslavije u devedesetim godinama, završio u Americi. Tamo je doživio tipični 'američki san' – okupio je bend, skužio da je opsjednutost ciganskom muzikom aktualna i krenuo. Brzu popularnost donijela mu je činjenica kako je 'ciganluk' spojio s punkom, a negdje je Kultur Shock vidio i Jello Biafra i izjavio kako 'Kultur Shock zvuči baš onako kako punk-rock treba zvučati'. Jello je gotovo uvijek u pravu, ali ovaj put je pogriješio.
Doduše, Kultur Shock je u svojim početcima bio zanimljiv bend. Ne toliko zanimljiv kao Gogol Bordello, s kojima na neki način dijele glazbeni pravac (ako se gypsy-punk može nazvati glazbenim pravcem), ali ono što su Gino i ekipa radili na svojim prvim koncertima i albumima ne može se nazvati dosadnim. Zahvaljujući već spomenutom hype-u oko svega što ima veze s ciganskom glazbom i bespućima internetske zbiljnosti (ha, ha, napisao sam ovo) za Kultur Shock se čulo i na ovim prostorima. "Hashishi", "Tutti Frutti", "Sarajevo" i druge pjesme postali su hitovi, a Kultur Shock koncertna atrakcija koja je ovih nekoliko godina svirala valjda u svim gradovima bivše Juge.
Naš je Gino valjda pametan čovjek pa se odlučio iz Amerike preseliti u Sloveniju smatravši valjda kako tamo ima dovoljno Bosanaca, a da mu to ne bi bio dobar dom. Albume je počeo objavljivati u vlastitom aranžmanu, a tako je objavljen i novi koji nosi naziv "Integration". I koji je loš. Jako loš.
Kao prvo, ja još uvijek nisam siguran zna li Kultur Shock koje je njihovo tržište? Kao neka globalna (ili barem europska) atrakcija nisu baš uspjeli jer, kao što sam rekao, većina koncertnih nastupa bazira se na zemljama bivše Juge. Samim time, nije mi jasno zbog čega Gino inzistira na iritantnom 'pidžn inglišu' koji se provlači na većini pjesama na ovom albumu. Odašiljući glupave poruke poput 'i believe in water to wash my sin' ili 'every day you look more like a west european – integration' Gino vas svojim grlatim glasom jednostavno tjera da izgasite ovaj album. Jedine dvije pjesme koje nisu na engleskom su i simpatične. "Balcchanalia" je bazirana na makedonskim tradionalnim pjesmama i zvuči slušljivo, a u "Agribusiness" je Ginova pretencioznost uništila jednu moguće zanimljivu pjesmu. Naime, u bosansku tradicionalnu/pastirsku pjesmu "Teraj mala ovce preko brega/doći ćemo ja i moj kolega/dođi dragi ne treba kolega/lep kolega preboleću njega/dođi dragi ja ću biti sama/samo pazi da ne vidi nana" naš glavni junak ubacuje usklik 'hajde nano vraćam se na selo, treba netko zemlju obrađivati' i onda opet počne nešto trkeljati na engleskom jeziku. Užas.
Glazbeno, "Integration" je sličan svim dosadašnjim Kultur Shock albumima. Dakle, red Ginovog 'wannabe-sevdah' pjevanja, red violina, red žestokih gitara i red svega toga zajedno. Bez prave pjesme to zvuči dosadno, a prave pjesme na ovom albumu nema. No, ta činjenica sigurno neće sprječiti da Kultur Shock i dalje bude koncertna atrakcija na ovim prostorima. Oni barem objavljuju svoje nove albume, a nisu kao Let 3 koji nas još uvijek maltretiraju nečim što su snimili prije 4-5 godina.
p.s. Uz Kultur Shock ide i anegdota o dočeku nove 2007. u Mostaru. Nakon koncerta Mostar Sevdah Reuniona na otvorenom, moja bolja polovica i ja smo se uputili u OKC Abrašević na tulum do zore. Očekujući barem solidnu glazbu, nismo mogli vjerovati kako će se cijelo vrijeme puštati jedino i isključivo – Kultur Shock. Teror nad terorima.
p.p.s. Ako se ne sjećate Gina Banane, evo vam link na njegov najveći hit. "Mače moje čupavo..."
http://www.kulturshock.com
http://www.myspace.com/kulturshock