Damien Jurado Visions of us on the Land Secretly Canadian 2016.
Volim vizionarske ploče, koje ne ponavljaju „pravila“ ni šeme, a ne trude se ni da ostanu u žanrovskim zacrtanostima, koliko god takvi potezi bili rizični po „uspjeh“, što god on danas da predstavlja. „Visions of us on the Land“ je takav album, treći i po svemu sudeći završni nastavak trilogije Maraqopa koja Damien Jurada prati posljednjih 4-5 godina.
Damien Jurado smatrao se kantautorom čija je „sjevernija“ americana koju objavljuje za Secretly Canadian zadovoljavala ukus publike. Međutim, u potrazi za novim odgovorima u životu, na nesvakidašnji način, kantautoru su se ukazala drugačija sazvučja, pa i sazvježđa. Kako vjerovatno nije mogao da bira „ko i što“ će mu se ukazati otišao je za vizijom.
Vizija je dovela do čudnovate SF trilogije koja je istovrmeno i unutrašnje putovanje i sonični spektar koji nije sa ovog svijeta. Iz albuma u album odlazeći korak dalje u viziji grada iz mašte, ili sna Maraqopa, u kome sreće snolike srebrne karaktere kao što su Silver Timothy, Silver Donna ili Silver Kathrene, sa kojom nastavlja imaginarno putovanje na ovom trećem, možda i najambicioznijem nastavku.
Zvučni kontekst kreće se od akustičnog i folki, pa do kosmičko psihodečnih pasaža u kojima se harmonije i ideje stapaju u iskričavu cjelinu. No, na ovom trećem nastavku zvučne kulise s vremena na vrijeme vole da odu u ekstreme, tj akustični folki djelovi su hermetičniji i tjeksobniji, dok raspšenost zvuka poprima bogate i barokne boje iz kojih zvuk postaje iskričav bljesak. Najbolji primjer ovog drugog je najavni singl „Exit 353“ koja je jedna od najboljih numera koju je Jurado ikada snimio. Malo savršenstvo koje postavlja i ovaj album i današnju savremenu muziku na viši nivo.
No, kad se vratimo u kontekst i ponovo uronimo u priču, shvatamo da ona traje čitavih 17 pjesama i time dobija obrise duplog albuma, što je opet jedan od ekstrema koga se autor pribojavao, ali je imao podršku od strane producenta i zvučnog arhitekta Richarda Swifta koji je vjerovao u potencijal cjelokupnog materijala i album koji je pred nama predstavlja uspjeh obojice.
Bez potrebe da razotkrivam suštinu epopeje, neizbježno je susresti se sa zaključcima kako je čitavo putovanje u stvari autorova potraga za samim sobom, potraga za istinom i drugačijim životnim rješenjima. Otuđenje, usamljenost i tjeskoba života nisu kao što znamo sa drugog svijeta, ali potraga za samim sobom je uvijek avantura koja vodi paralelnim i neočekivanim putevima. „Visions of us on the Land“ vas na kraju odvodi na drugu stranu duge, ili pak u centar sebe samog, a odgovore moramo potražiti svi za sebe. Trilogija kojoj možda to nije suđeno da bude, ipak je na kraju to postala, možda je i trojstvo još bolja riječ, pogotovo imajući u vidu duhovnu potragu kao konačno sredstvo i cilj.
Raduje i vijest da će Damien Jurado na promotivnoj turneji ovog puta voditi i čitav bend a na repertoaru će samo biti numere sa pomentog trojstva. Vizije će se prenosti kroz mnoge zemlje a poruke biti raspršene daleko. Tako valjda i treba da bude.
Tekst originalno objavljen na portalu Bruskin.me, radijske postaje Bruškin, i prenesen uz dozvolu autora